tiistai 16. helmikuuta 2010

SIITAKESIENIKASTIKE

Posted by Picasa
Viime viikonlopuksi tein ihka itselleni tämän kastikkeen,- nuoriso ei sienistä piittaa. Itse piittaan.
 Muistan, että ihan ensimmäinen ruoka jonka olen tehnyt lapsena, oli sienikastike karvarouskuista. Liekkö innostus sieniin sieltä peruja? Muut oli kotona ulkotöissä kun minä tyttö otin korin käsivarrelle ja suunnistin lähimetsikköön.
Eikös vaan rouskuja löytynyt ja takaisin kotiin kipitin, ropsuttelin sienet puhtaaksi, kiehautin kaksi kertaa. Sitten tein ruskean kastikkeen johon lisäsin sienisilpun. En vaan ruskistanut sieniä ja en muista kommenteista aterialla. Kiittelivät ja korostetusti vain kehuivat,, että ihanko  tein ite? Vuosi taisi mennä jotain 1947 tai -8.
Olin  5-6 vuotias!
Ohoh? Kovinpa rönsyisi tämä aloitus. Tullaanpa tähän päivään vuonna 2010. Käsittelyssäni ei ole metsässä kasvanut, vaan sisätiloissa pölkyillä kasvatettu siitakesieni.Helppo kuulemma kasvattaa ja maku on mieto.
Löytyy aika mukavasti kauppojen hyllyiltä kuluttajan talvisiinkin mielitekoihin kuten nyt minulla.
Ohje on noin-määriä, sillä itse maistelen usein makua ja lisäilen mausteita  sen mukaan. Tässä ohje suurinpiirtein:

SIITAKESIENIKSTIKE

1 rasia siitakesieniä
1 punasipuli
3 rkl juoksevaa margariinia
1 tl mustapippuria
1tl sitruunapippuria1 tl hunajaa
1 kasvisliemikuutio
2 tl suolaa1 purkki ruokakermaa( prosentit oman maun mukaan)
1
Silppua sipuli aika hienoksi, ruskista pannulla rasvassa, lisää sienet, pienet kokonaisina, isommat halkaise.
Ruskistele, kunnes sienet menee kokoon.
2
Lisää kerma ja mausteet.Kaada pieneen kattilaan ja miedolla lämmöllä hauduta kunnes maut valmistavat kastikkeen aromin. Maistele ja lisäile, maistele! (Sen olen oppinut Teevee- kokeilta :-)
VINKKI: Jos tulee kiire, tee pussista kermakastike ja ruskista siihen sienet. Helppo ja nopea.

5 kommenttia:

Hanneles bokparadis kirjoitti...

Sienihän on namia pizzassakin..

Jael kirjoitti...

Sienikastike on ihanaa! Löysin täältäpäin kuivattuja kanttarelleja,joista varmaan vielä teen jonkun kastikkeen..

Maireanna kirjoitti...

Hannele: Pitsassa myös hyvää!
Yaelian: MISTÄ löysit...et oo varmasti ainakaan Suomessa ?

Harakka kirjoitti...

Sieni kastike on tosi hyvää!
MÄ olen oppinut myös pitämään sienen mausta, mikä nykyään kuuluu mun herkkuruokiini!
Ennenvanhaan, nuorena tyttönä en olisi syönyt sieniä mistään hinnaasta.
Muistan, kun oltiin nykysen mieheni kansa laivalla, kun voitetiin Itämeriristeily, kun mentiin kihloihin.
Siellä tarjottiin aamiaiseksi meille kanttarelli munakasta, ja voi että kun olikin hyvää.!
Mutta ainoastaan, mä en tiennyt syöväni kanttarelleja.
Mutta sen jälkeen oon tykännyt sienistä!!

Maireanna kirjoitti...

Harakalle: Pitäisiköhän aloittaa uusien ruokien syönti silmät kiinni ja ettei sanota mistä tehty?
Mitähän kaikkea yllättäen suu hyväksyisi :-)